11 maj 2014

SKÄRSÄTRA LÄSER OMKULL PISA!

Skärsätra läser omkull PISA
I december förra året kom återigen en illavarslande PISA-rapport. Rapporten utvisade att svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap fortsätter att försämras kraftigt jämfört med resultatutveckligen i övriga OECD-länder. De svenska eleverna presterar numera under OECD-genomsnittet inom alla dessa tre kunskapsområden. Detta ska jämföras med bara för ett tiotal år sedan då de svenska resultaten låg över OECD-genomsnittet inom alla resultatområden.
När det gäller läsförståelse når samtliga nordiska länder högre poäng, dvs. högre resultat än Sverige. Endast tre OECD-länder – Slovakien, Chile och Mexiko – har sämre resultat. Det är framförallt de lågpresterande eleverna som tappar. Att ge barn en god läsförståelse har närmast blivit en demokratifråga.
Det är knappast kontroversiellt att en god läsförståelse öppnar upp möjligheten att tillgodogöra sig övriga ämnen i skolan. En god läsförståelse och därmed förmågan att använda språket är därför nyckeln till barnens framtidsmöjligheter. Därför är det helt nödvändigt att stödja alla barns och elevers läsande.
Skärsätra föräldraförening, SKAFF, anser visserligen att det ytterst är skolans ansvar att se till att alla elever har samma rätt att få verktygen och möjligheterna till en god läsförståelse. Men, SKAFF anser också att vi som har möjlighet ska vara med och ge våra barn nycklar till skåpet med bokstäver, och därmed stödja deras läsförståelse och i förlängningen deras möjligheter att göra sina röster hörda i framtiden.
För cirka fyra år sedan tog därför SKAFF initiativet till ett projekt i bokens tecken, nämligen projektet ”Skärsätra Läser”. I år (vecka 12) var det tredje året i rad som ”Skärsätra Läser” genomfördes.
”Skärsätra Läser” är en bokbytardag, dvs. varje elev tar med sig en bok som de skriver en personlig hälsning i¸ och SKAFF anordnar en bytesaktivitet. Bytet struktureras upp så att varje årskurs får ge en bok till årskursen under den. Till de äldsta barnen inköps böcker och förskoleklasserna behöver inte ge in någon bok. SKAFF har också kombinerat bokbytardagen med ett författarbesök. SKAFF väljer och bjuder in författaren. Författarna Ulf Stark, Johan Unenge, Måns Gahrton och nu senast Anders Sparring har kommit och berättat om sina författarskap. Författarna har genom sina berättelser öppnat upp barnens sinnen för varför det är roligt att läsa och skriva.
På årets bokbytardag berättade Anders Sparring om hur han fastande i böckernas värld. Han läste också högt ett avsnitt ur sin nya bok. Ingen före Skärskolas elever hade fått höra avsnittet. Anders Sparring har bl.a. skrivit böckerna ”Karla brottare” och Karla Brottare och Boris Olsson. Han har också skrivit manus till tv-serier som ”Superhjältejul”.
Finansiering av författarbesök har skett genom SKAFFS medlemsavgifter, stipendier samt inkomster från SKAFFS skolgårdsfest ”Hej Höst” som vi ordnar varje år strax efter höstterminens start.
För att få barn att läsa böcker måste man ge dem tillgång till berättelser som de själva verkligen vill läsa. Under åren med ”Skärsätra Läser” har det varit en ren fröjd att se barnen ta med en bok som de ska ge bort. Det är också en fröjd att se lyckan i många barns ögon när de ska välja bok att byta till sig. Vissa barn, dock ett litet antal, är ointresserade av böckerna.
Detta år hade Skärsätra skola utökat dagen ”Skärsätra Läser” till att omfatta en hel vecka – en läsvecka. Hela veckan genomfördes med syftet att uppmuntra elevernas läsning. Exempelvis har hela skolan skrivit en gemensam bok som ska tryckas och lämnas ut till samtliga elever. Varje klass fick ansvar för en del i boken.
Under läsveckan spelade lärarna upp en ny variant av ”Karlsson på taket” för eleverna. Karlsson ville inte längre vara Karlsson utan han blev exempelvis mormor i Rödluvan. Det var många kända karaktärer som blev nya karaktärer. Eleverna fick vara med och utveckla hur föreställningen med dessa nya karaktärer skulle dramatiseras. På avslutningsdagen fick de elever som ville klä ut sig till valfri sagofigur.
Eleverna i förskoleklasserna fick göra egna serier.
SKAFF uppmuntrar nu föräldraföreningar till att fler skolor att bidra till att öka läsande för sina elever på ett eller annat sätt.
Glöm inte heller att läsa för de små. Forskning har nämligen visat att förskolebarn till högläsande föräldrar har cirka 18 000 ord med sig vid skolstart, motsvarande siffra för barn utan den bakgrunden är cirka 9 000 ord.
Tillsammans läser vi på Skärsätra skola omkull PISA.
______________
SKAFF genom Ylva Aversten

2014-05-08