Skärsätra läser omkull PISA
I december förra året kom återigen en
illavarslande PISA-rapport. Rapporten utvisade att svenska 15-åringars
kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap fortsätter att
försämras kraftigt jämfört med resultatutveckligen i övriga OECD-länder. De
svenska eleverna presterar numera under OECD-genomsnittet inom alla dessa tre
kunskapsområden. Detta ska jämföras med bara för ett tiotal år sedan då de
svenska resultaten låg över OECD-genomsnittet inom alla resultatområden.
När det gäller läsförståelse når
samtliga nordiska länder högre poäng, dvs. högre resultat än Sverige. Endast
tre OECD-länder – Slovakien, Chile och Mexiko – har sämre resultat. Det är
framförallt de lågpresterande eleverna som tappar. Att ge barn en god
läsförståelse har närmast blivit en demokratifråga.
Det är knappast kontroversiellt att en
god läsförståelse öppnar upp möjligheten att tillgodogöra sig övriga ämnen i
skolan. En god läsförståelse och därmed förmågan att använda språket är därför
nyckeln till barnens framtidsmöjligheter. Därför är det helt nödvändigt att
stödja alla barns och elevers läsande.
Skärsätra föräldraförening, SKAFF,
anser visserligen att det ytterst är skolans ansvar att se till att alla elever
har samma rätt att få verktygen och möjligheterna till en god läsförståelse.
Men, SKAFF anser också att vi som har möjlighet ska vara med och ge våra barn
nycklar till skåpet med bokstäver, och därmed stödja deras läsförståelse och i
förlängningen deras möjligheter att göra sina röster hörda i framtiden.
För cirka fyra år sedan tog därför SKAFF
initiativet till ett projekt i bokens tecken, nämligen projektet ”Skärsätra Läser”.
I år (vecka 12) var det tredje året i rad som ”Skärsätra Läser” genomfördes.
”Skärsätra Läser” är en bokbytardag,
dvs. varje elev tar med sig en bok som de skriver en personlig hälsning i¸ och SKAFF
anordnar en bytesaktivitet. Bytet struktureras upp så att varje årskurs får ge
en bok till årskursen under den. Till de äldsta barnen inköps böcker och förskoleklasserna
behöver inte ge in någon bok. SKAFF har också kombinerat bokbytardagen med ett
författarbesök. SKAFF väljer och bjuder in författaren. Författarna Ulf Stark,
Johan Unenge, Måns Gahrton och nu senast Anders Sparring har kommit och
berättat om sina författarskap. Författarna har genom sina berättelser öppnat
upp barnens sinnen för varför det är roligt att läsa och skriva.
På årets bokbytardag berättade Anders
Sparring om hur han fastande i böckernas värld. Han läste också högt ett
avsnitt ur sin nya bok. Ingen före Skärskolas elever hade fått höra avsnittet.
Anders Sparring har bl.a. skrivit böckerna ”Karla brottare” och Karla Brottare
och Boris Olsson. Han har också skrivit manus till tv-serier som
”Superhjältejul”.
Finansiering av författarbesök har
skett genom SKAFFS medlemsavgifter, stipendier samt inkomster från SKAFFS skolgårdsfest
”Hej Höst” som vi ordnar varje år strax efter höstterminens start.
För att få barn att läsa böcker måste
man ge dem tillgång till berättelser som de själva verkligen vill läsa. Under
åren med ”Skärsätra Läser” har det varit en ren fröjd att se barnen ta med en
bok som de ska ge bort. Det är också en fröjd att se lyckan i många barns ögon
när de ska välja bok att byta till sig. Vissa barn, dock ett litet antal, är
ointresserade av böckerna.
Detta år hade Skärsätra skola utökat
dagen ”Skärsätra Läser” till att omfatta en hel vecka – en läsvecka. Hela
veckan genomfördes med syftet att uppmuntra elevernas läsning. Exempelvis har
hela skolan skrivit en gemensam bok som ska tryckas och lämnas ut till samtliga
elever. Varje klass fick ansvar för en del i boken.
Under läsveckan spelade lärarna upp en
ny variant av ”Karlsson på taket” för eleverna. Karlsson ville inte längre vara
Karlsson utan han blev exempelvis mormor i Rödluvan. Det var många kända
karaktärer som blev nya karaktärer. Eleverna fick vara med och utveckla hur
föreställningen med dessa nya karaktärer skulle dramatiseras. På
avslutningsdagen fick de elever som ville klä ut sig till valfri sagofigur.
Eleverna i förskoleklasserna fick göra
egna serier.
SKAFF uppmuntrar nu föräldraföreningar till
att fler skolor att bidra till att öka läsande för sina elever på ett eller
annat sätt.
Glöm inte heller att läsa för de små.
Forskning har nämligen visat att förskolebarn till högläsande föräldrar har
cirka 18 000 ord med sig vid skolstart, motsvarande siffra för barn utan
den bakgrunden är cirka 9 000 ord.
Tillsammans läser vi på Skärsätra skola
omkull PISA.
______________
SKAFF genom Ylva Aversten
2014-05-08